راهنمای سفر به اصفهان

آب و هوای شهر اصفهان


با توجه به این که اصفهان از لحاظ جغرافیایی در منطقه ی نیمه بیابانی ایران واقع است، شرایط آب و هوایی آن هم از این موضوع متاثر می باشد.

 این استان در مناطق شمالی و شرقی خود دارای آب و هوای کویری بوده و هر چه به سمت جنوب آن حرکت می کنید، بیشتر شاهد شرایط آب و هوایی خنک هستید.

به طور کلی، آب و هوای این شهر معتدل و خشک است و در آن بارف و باران کمی می بارد. در تابستان در گرم ترین حالت، دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد.

بهترین زمان سفر به اصفهان


استان اصفهان به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیایی کویری و مرکزی در طول سال از آب‌وهوای مناسب و تقریبا معتدل و نیمه خشک برخوردار است و می‌توانید هر زمان که فرصت کافی برای سفر داشتید به این شهر زیبا سفر کنید. اما بهترین زمان سفر به اصفهان فصل بهار است که علاوه‌بر هوای مناسب و معتدل، درختان سرسبز و باطراوت می‌شوند و همچنین از گرما طاقت‌فرسا هم خبری نیست و به راحتی می‌توانید در اصفهان به گشت‌وگذار بپردازید.

راه های سفر به اصفهان


سفر با قطار

یکی از بهترین مسیرها برای سفر به اصفهان قطار است. راه‌آهن اصفهان که در نزدیکی شهر واقع شده در مسیر شهرهای شیراز، یزد، تهران، بندرعباس و مشهد ایستگاه دارد و به راحتی می‌توانید با قطار از این شهرها به اصفهان سفر کنید.


سفر با هواپیما

اگر قصد سفر با هواپیما به اصفهان را دارید به راحتی می‌توانید با پروازهایی که روزانه از اکثر فرودگاه‌های کشور به مقصد اصفهان برقرار هستند به این شهر سفر کنید. فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در منطقه صفه و در ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارد که از طریق بزرگراه چمران به راحتی به مرکز شهر دسترسی خواهید داشت.


سفر زمینی

اصفهان در موقعیت جغرافیایی مرکزی کشور قرار دارد و همین باعث شده تا از جاده‌های زیادی به این استان دسترسی داشته باشید و بتوانید از مسیر زمینی مختلف به اصفهان بروید. اگر از سمت تهران به سمت اصفهان حرکت کنید، بعد از خارج شدن از تهران باید از جاده خلیج فارس به کاشان رفته و از آزادراه کاشان به اصفهان به سمت اصفهان حرکت کنید. همچنین اگر از جنوب یا جنوب غربی به اصفهان حرکت می‌کنید بهترین راه بزرگراه شیراز به اصفهان است


اقامت در شهر اصفهان


هتل ۵ ستاره

اصفهان یکی از مقاصد گردشگری معروف کشور است و همین سبب شده تا هتل‌های لوکس بسیاری در این شهر ساخته شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل ۵ ستاره عباسی، هتل کوثر و هتل عطار اشاره کرد‌.

هتل ۴ ستاره

از بهترین هتل‌های ۴ ستاره اصفهان می‌توان به هتل ۴ ستاره پیروزی، هتل آسمان، هتل عالی قاپو و هتل سفیر اشاره کرد.

هتل ۳ ستاره

از بهترین هتل‌های ۳ ستاره اصفهان که دارای امکانات مناسب و قیمت پایین هستند می‌توان به هتل ۳ ستاره اصفهان، هتل زهره، هتل سوئیت، هتل صفوی، هتل شیخ بهائی، هتل خواجو، هتل باران، هتل ونوس، هتل سپاهان و هتل ستاره اشاره کرد.

بوتیک هتل

یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در اصفهان، خانه‌های سنتی و تاریخی هستند که در حال حاضر به عنوان بوتیک هتل لوکس برای مسافران فراهم شده‌اند و از جمله آن‌ها می‌توان به بوتیک هتل کاخ سرهنگ، خانه تاریخی بخردی، هتل بوتیک کاریز و خانه تاریخی کیانپور اصفهان اشاره کرد.

هتل سنتی

از دیگر هتل‌های جذاب برای اقامت در عمارت‌های تاریخی اصفهان هتل‌های سنتی این شهر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل سنتی عتیق، هتل سنتی قصر منشی و هتل سنتی اصفهان اشاره کرد.

 حمل و نقل عمومی در اصفهان چگونه است؟


اتوبوس

یکی از وسایل حمل و نقل عمومی و قدیمی اصفهان که در دو نوع معمولی و خط ویژه در سطح شهر تردد می‌کنند و در سفر به اصفهان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اتوبوس است. اتوبوس‌های اصفهان از ۱۷۶ خط و بیش از ۱۶۰۰ اتوبوس تشکیل شده و از جمله بهترین سیستم‌های اتوبوس‌رانی کشور محسوب می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به همه جای شهر تردد کنید.

 مترو اصفهان

یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی اصفهان که در کوتاه‌ترین زمان شما را به مقصد می‌رساند مترو است. مترو اصفهان که در حال حاضر فقط یک خط آن از شمال به جنوب اصفهان فعالیت می‌کند، از ایستگاه دفاع مقدس شروع و در میدان قدس پایان می‌یابد و شما می‌توانید در ایستگاه‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کند در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی پیاده شوید.

تاکسی

اگر قصد سفر درون شهری به صورت شخصی دارید و می‌خواهید در زمان کمی به مقصد برسید، بهترین راه استفاده از تاکسی است‌. در اصفهان هم مثل سایر شهرهای کشور انواع تاکسی مثل تاکسی اینترنتی، تاکسی تلفنی، تاکسی بی‌سیم و تاکسی گردشی فراهم است.

اجاره دوچرخه

از بهترین گزینه‌ها برای گردش در سطح شهر اصفهان اجاره دوچرخه است که می‌توانید با ارائه مدارک هویتی مورد نیاز و پرداخت مبلغ برای زمان مشخص از ایستگاه‌های دوچرخه که در سطح شهر قرار دارند دوچرخه خود را اجاره کرده و بعد از پایان زمان به همان ایستگاه برده و تحویل دهید.

غذاها و خوراکی های مخصوص اصفهان


از جمله غذاهای معروف و لذیذ اصفهان که پیشنهاد می‌کنیم در نصف جهان حتما امتحان کنید بریانی، حلیم بادمجان، قیمه ریزه، خورش ماست، کله جوش، گوشت و لوبیا و گوشت و نخود اصفهانی هستند.


رستوران ها

از جمله بهترین رستوران‌های اصفهان می‌توان به رستوران شهرزاد در خیابان چهارباغ عباسی، رستوران خان گستر که دارای سه شعبه در لابی هتل جلفا، خیابان آتشگاه و سیتی سنتر است، رستوران جارچی باشی در خیابان سپه، بریانی حاج محمود در بازار بزرگ اصفهان و کافه رستوران هرمس در محله جلفا اشاره کرد که علاوه‌بر ارائه غذاهای خوشمزه و سنتی اصفهان به دلیل معماری زیبا و امکانات مناسب از بهترین‌های اصفهان هستند.

جاذبه های اصفهان


اصفهان دارای جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر و فوق‌العاده است که معمولا این جاذبه‌ها مربوط به زمان صفوی هستند. از طرفی به‌غیر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که در اصفهان وجود دارند.

اطراف اصفهان هم پر از دیدنی‌های جذاب است که از جمله آن‌ها می‌توان به جاذبه‌های عالی قاپو، سی‌ و سه پل، مسجد شیخ لطف‌ الله، چهل ستون، کلیسا وانک، آکواریوم اصفهان، باغ گل ها، نقش جهان، کاخ هشت بهشت، پل خواجو، آتشگاه و باغ پرندگان در اصفهان و جاذبه‌های گلستان کوه، قنات مزد آباد، منطقه گردشگری لادر، آبشار پونه زار، روستا طامه، پارک ملی کلاه قاضی، دهکده تفریحی زاینده رود، دشت لاله‌های واژگون دره بید، شهر زیرزمینی کرد علیا، آبشار شاه لوکاک، آبشار سمیرم، پارک ساحلی زرین شهر، باغ بهادران، آبشار آبملخ، چشمه مرغاب، کویر مرنجاب، کویر ورزنه، کاروانسرای سگزی، ارگ تاریخی مورچه خورت، مسجد جامع اردستان، قنات دو طبقه مون، نارین قلعه، ارگ شیخ بهائی و آب گرم ورتون در استان و اطراف اصفهان اشاره کرد.

سوغات اصفهان


 اصفهان که به عنوان یکی از شهرهای فرهنگی و هنری کشور شناخته می‌شود دارای هنرهای دستی فوق‌العاده است که به صورت صنایع دستی زیبا به فروش می‌رسند. از جمله بهترین و معروفترین سوغات اصفهان که می‌توانید در بازارهای این شهر پیدا کنید می‌توان به پارچه‌های قلم کاری، زیورآلات و ظروف مسی، صنایع دستی میناکاری، فیروزه‌کوبی، معرق‌کاری، خاتم‌کاری، قلم‌زنی، منبت‌کاری و ظروف مسگری، شیرینی‌های خوشمزه پولکی، شیرینی کرکی، سوهان عسلی، انواع گز آردی، سکه‌ای و لقمه‌ای اشاره کرد.


از جمله بهترین بازارها و مراکز خرید اصفهان می‌توان به مرکز خرید سیتی سنتر در بزرگراه شهید دستجردی، مرکز خرید جلفا در خیابان خاقانی، مرکز خرید مارتین در چهارراه حکیم نظامی، مرکز خرید اوسان در خیابان چهارباغ بالا، مرکز خرید پارک در خیابان چهارباغ بالا، مرکز خرید ارگ عظیم جهان نما در میدان امام حسین، مرکز خرید ارکیده در خیابان حکیم نظامی، مرکز خرید مهرسان در خیابان بزرگمهر، مرکز خرید شهر در خیابان چهارباغ عباسی، مرکز خرید کوثر در خیابان چهارباغ بالا، بازار بزرگ‌ حکیم در خیابان حکیم، بازار هنر در خیابان چهارباغ عباسی، بازار قیصریه در خیابان حکیم، بازار بزرگ اصفهان در میدان امام علی، بازار نقش جهان در میدان نقش جهان، بازار موبایل اصفهان در ابتدای خیابان فردوسی، بازار گل و گیاه در خیابان همدانیان و بازار ماهی خلیج فارس در بلوار صفه اشاره کرد.

محله های توریستی اصفهان


محله جلفا

قدمت آن به دوران شاه عباس صفوی بازمی‌گردد‌ و در سفر به اصفهان پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به آن بزنید. این محله که در زمان مهاجرت ارامنه به اصفهان به وجود آمد به دلیل قرار گرفتن کلیساهایی مثل کلیسا وانک، کلیسا سنت جورج، کلیسا مریم مقدس، کلیسا سرکیس و کلیسا بیت لحم، وجود کافه‌های دنج و جذاب و خیابان‌های سنگ فرش شده در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

محله مرداویج

یکی از محله‌های توریستی اصفهان که از دروازه شیراز تا چهارراه فرایبورگ امتداد دارد و از محله‌های تاریخی اصفهان است محله مرداویج نام دارد که به دلیل قرار گرفتن برج کبوتر، مجتمع تجاری، پارک و کافه و رستوران‌های متنوع از جمله محله‌های گردشگری اصفهان به‌شمار می‌رود.

مهرآباد

یکی از محله‌های قدیمی اصفهان که در کنار زاینده رود قرار دارد محله مهرآباد است. این محله از جمله محله‌های اعیان اصفهان است که نزدیک مناطق گردشگری قرار دارد و به دلیل امکانات رفاهی از جمله محله‌های گران شهر به‌شمار می‌رود.

عباس آباد

محله عباس آباد مربوط به زمان سلطنت شاه عباسی است و از جمله محله‌های قدیمی اصفهان با آثار تاریخی بسیاری مثل کلیسا لوقا و مسجد کازرونی است. این محله در ضلع شمالی زاینده رود و حد فاصل دو پل مارنان و سی و سه پل قرار دارد و به دلیل موقعیت مناسب و دسترسی آسان از جمله محله‌های تاریخی و رفاهی اصفهان به‌شمار می‌رود.

چهار باغ بالا

محله چهارباغ بالا که از سی و سه پل شروع شده و در دروازه شیراز به پایان می‌رسد به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی آسان با مترو و اتوبوس به عنوان یکی از محله‌های گران قیمت و توریستی اصفهان شناخته می‌شود و به دلیل وجود کافه و رستوران در این محله از جمله محله‌های پررفت‌وآمد اصفهان شناخته می‌شود.

چرا به اصفهان لقب نصف جهان دادن؟


از گذشته تا امروز اصفهان به نصف جهان معروف است، اما دلیل اینکه چرا به اصفهان چنین لقبی داده‌اند به خاطر وجود بیش از ۶۰۰۰ هزار اثر تاریخی که مربوط به صدها و هزاران سال پیش است، وجود مناطق بکر طبیعی، یادگاری‌های پیشینیان که مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح است، معماری ارزشمند بناهای تاریخی، مساجد و کلیساهای تاریخی و تنوع بالا صنایع دستی است که باعث شده تا اصفهان به یک شهر تاریخی، هنری و طبیعی تبدیل شود و به همین دلیل به اصفهان نصف جهان می‌گویند.

درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved