راهنمای سفر به دامغان

مشخصات جغرافیایی دامغان


دامغان در استان سمنان، شمال شرق ایران قرار دارد. شهر باستانی دامغان به خاطر موقعیت جغرافیایی دو نوع آب و هوا دارد. این شهر از شمال به جنگل و کوه، و از جنوب به کویر می‌رسد. به همین دلیل قسمت شمالی دامغان آب و هوای معتدل و بارندگی دارد؛ اما قسمت جنوبی آن، دارای آّب و هوای کویری و خشک است.

برای افرادی که می‌خواهند از دامغان به اصفهان بروند یک جاده از سمت جنوب دامغان وجود دارد. اما چون این جاده از دشت کویر عبور می‌کند در مقایسه با جاده‌های دیگر کم‌ترددتر است.

جمعیت دامغان بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ حدودا ۵۹۱۰۶ نفر و ۲۳۴۱۹ خانوار بوده است.

چندتا از روستاهای مهم و معروف دامغان عبارت هستند از ورکیان، تویه‌دروار، کلا، صلح‌آباد، قوشه، صیدآباد، روستای عبدیان، امامزاده هفتنان، وامرزان، خوارزان، دروار، شامان، امام آباد، و روستای نمکه.

آب و هوای دامغان


شهر دامغان در دامنه‌های جنوبی سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و ارتفاع آن از شمال به جنوب کم می‌شود و به دشت کویر می‌رسد.آب و هوای دامغان به خاطر تاثیر بارندگی و وزش باد از سمت گرگان و مازندران در فصل تابستان معتدل و در فصل زمستان سرد است. اوایل فصل پاییز آب و هوای دامغان معتدل است؛ ولی کم کم از آبان ماه وزش باد شروع می‌شود و رو به سردی می‌رود.

در کل آب و هوای دامغان بی‌ثبات است. در سفر به دامغان ممکن است صبح گرم و آفتابی باشد، ولی ظهر بارانی و خنک! حتی بعضی وقت‌ها در یک روز ۴ فصل را تجربه می‌کنید! در فصل بهار آب و هوای دامغان معتدل است و کمی رو به خنکی می‌رود. این شهر تحت تاثیر بادهای غربی و بادهای کویری است. به همین دلیل بیشتر وقت‌ها هوایی بادی دارد. بادهای غربی معمولاً مرطوب‌ هستند و در ماه‌های سرد سال می‌وزند.

بادهای کویری بیشتر در ماه‌های گرم سال و از سمت مناطق کویری می‌وزند. وقتی این بادها در فصل تابستان به سمت دامغان می‌وزند، باعث افزایش درجه حرارت و خشکی هوا می‌شوند. در کل دامغان از جمله شهرهایی است که در فصل تابستان هوای خنکی دارد و با سفر به دامغان می‌توانید حال‌وهوای تازه‌ای را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به دامغان


بهترین زمان سفر به دامغان فصل بهار و اوایل پاییز است. البته قسمت شمالی دامغان به خاطر نزدیکی به رشته کوه‌های البرز هوایی خنک و معتدل دارد. به همین دلیل در فصل تابستان دامغان یکی از شهرهای خنک ایران محسوب می‌شود.

اما قسمت جنوبی دامغان به ناحیه کویری نزدیک است؛ و تابستان‌ها به خاطر بادهای گرم و خشکی که از سمت کویر می‌وزد مناسب گردشگری نیست. به همین دلیل در فصل بهار یا اوایل پاییز به قسمت جنوبی دامغان سفر کنید.

مهر ماه بهترین زمان سفر به دامغان برای افراد فراری از شلوغی است. اوایل پاییز دامغان آب و هوای دلچسبی دارد. به خاطر شروع مدرسه‌ها بهترین زمان برای استراحت و لذت بردن از دیدنی‌های دامغان فصل پاییز. اگرچه آخر تابستان، یعنی شهریور دامغان هوای خوبی دارد، اما به خاطر اینکه تعطیلات تابستانی در حال تمام شدن است، شهر پر از گردشگر می‌شود.

– سفر به دامغان با هواپیما

از هر شهری می‌خواهید به دامغان سفر کنید بهتر است بدانید هیچ ایرلاینی پرواز مستقیم به دامغان ندارد چون دامغان فرودگاه ندارد. نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به دامغان، فرودگاه سمنان و فرودگاه شاهرود هستند که پروازهای بسیار کمی دارند و در بیشتر اوقات سال غیرفعال هستند.از شاهرود یا سمنان هم باید بلیط اتوبوس دامغان تهیه کنید. مسیر سمنان تا دامغان با اتوبوس ۱۱۳ کیلومتر است. حدود ۱ ساعت و نیم طول می‌کشد تا از سمنان به دامغان برسید. البته اگر مسیر سفر ترافیک نباشد. از فرودگاه شاهرود تا دامغان با اتوبوس حدود ۸۰ کیلومتر است و ۱ ساعت طول می‌کشد.


– سفر به دامغان با قطار

سفر به دامغان با قطار از تهران ۵ ساعت طول می‌کشد. البته ممکن است با توجه به شرایط قطار، مدت توقف، وضعیت آب و هوا و مواردی مثل این‌ها سفر با قطار از تهران به دامغان کمتر یا بیشتر طول بکشد. قطارهایی که در مسیر ریلی تهران، اصفهان، مشهد و سمنان هستند از دامغان رد می‌شوند. برای سفر با قطار از اصفهان به دامغان باید بلیط قطار اصفهان مشهد را بگیرید و در ایستگاه سمنان یا شاهرود پیاده شوید.


راه آهن در سفر به دامغان

ایستگاه راه آهن دامغان یا همان ایستگاه قطار در سفر به دامغان در بلور بسیج و میدان راه آهن دامغان قرار دارد. این ایستگاه امکاناتی از قبیل بوفه، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارکینگ دارد. بازارچه دوشنبه بازار دامغان هم نزدیک ایستگاه قطار دامغان است. فاصله ایستگاه قطار تا مرکز شهر دامغان با خودرو حدود ۱۰ دقیقه است.


– سفر به دامغان با اتوبوس

سفر با اتوبوس به دامغان خوبی‌های زیادی دارد. اول از همه اینکه اتوبوس‌های مخصوص مسافربری سریع، راحت و امن هستند. وجود سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب، صندلی راحت و تلویزیون برای تماشای فیلم مسیر سفر را برایتان راحت‌تر می‌کند.


– سفر به دامغان با خودرو شخصی

سفر از تهران به دامغان با خودرو شخصی حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. البته باید بگویم که مدت زمان سفر به دامغان با ماشین با توجه به سرعت حرکت، زمان توقف در مسیر و حجم ترافیک فرق دارد. در کل از تهران تا دامغان با ماشین ۳۵۰ کیلومتر راه دارید.

سفر از اصفهان به دامغان با خودرو شخصی حدود ۶۵۰ کیلومتر است. مدت زمان سفر با ماشین از اصفهان به دامغان بدون توقف و ترافیک بین ۷ تا ۸ ساعت طول می‌کشد.

سفر از دامغان به شهرها و روستاهای نزدیک


– سفر به گرمسار

برای سفر از دامغان به گرمسار بهترین روش سفر زمینی است. شما می‌توانید بلیط اتوبوس دامغان به گرمسار را بگیرید و یا اینکه با خودرو شخصی به گرمسار بروید. از مزیت سفر با خودرو شخصی این است که در مسیر هر جایی دوست داشتید می‌توانید توقف کنید. همچنین، وقتی به گرمسار رسیدید می‌توانید به راحتی از جاهای دیدنی گرمسار بازدید کنید. مسافت جاده‌ای و فاصله بین دامغان تا گرمسار ۲۳۰ کیلومتر و حدود ۳ ساعت است و با قطار حدود ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد


– سفر به سمنان

اگر می‌خواهید با خودرو از دامغان به سمنان سفر کنید ۱۱۵ کیلومتر و معادل ۱ ساعت و نیم راه دارید. در مسیر دامغان سمنان کلی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی وجود دارند که مسیر را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کنند.سفر به دامغان و از آنجا به سمنان با قطار حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.سفر با هواپیما از دامغان به سمنان امکان‌پذیر نیست چون دامغان فرودگاه ندارد.


– سفر به شاهرود

سفر از دامغان به شاهرود ۱ ساعت طول می‌کشد. با توجه به مسافت نزدیک دامغان به شاهرود، سفر زمینی سریع‌تر است. چون معطلی‌های ایستگاه قطار را ندارد. همچین، در سفر زمینی از دامغان به شاهرود می‌توانید هر جا که جاذبه زیبایی دیدید توقف کنید.در سفر به دامغان وقتی به شاهرود می‌رسید، داشتن وسیله نقلیه خیلی کمک می‌کند تا به راحتی و با خیال آسوده به بازدید از جاذبه‌های گردشگری شاهرود بروید. سفر با خودرو شخصی یا اتوبوس تقریبا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. مسافت زمینی دامغان تا شاهرود ۷۱ کیلومتر است.


– سفر به آرادان

سفر از دامغان به آرادان با خودرو شخصی ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه و معادل با ۲۱۳ کیلومتر است.

جاهای دیدنی دامغان


– بنای تاریخی چشمه علی؛ میراث ارزشمند قاجارها

چشمه علی از جاهای دیدنی دامغان و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری طبیعی دامغان محسوب می‌شود. دو بنای باشکوه از دوران قاجار در کنار این چشمه ساخته شده‌اند. بازدید از چشمه علی مثل این است که با یک تیر دو نشان بزنید. چون هم می‌توانید از منظره دلنشین چشمه و درختان بید بلند قامت لذت ببرید، هم از دو بنای تاریخی مهم دیدن کنید.چشمه‌علی در سفر به دامغان از دوره قاجار به خاطر آب و هوای خوب و سرسبز بودنش خیلی مورد توجه پادشاهان بوده. به همین خاطر «آغامحمدخان» قاجار در دوران حکومتش دستور ساخت این بنا را می‌دهد.بعد از «آغامحمدخان»، وقتی که «فتحعلی شاه» قاجار به حکومت می‌رسد دستور ساخت «بنای فتحعلی شاهی» را می‌دهد.

– مسجد تاریخانه یا مسجد چهل ستون

یکی از جاهای دیدنی دامغان مسجد تاریخانه است. تاریخانه که نام دیگر آن مسجد چهل ستون است، از قدیمی‌ترین مساجد ایران است. قدمت تاریخانه به دوره ساسانیان می‌رسد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.تاریخانه قبل از تسلط اعراب بر ایران، آتشکده بود و جایی مقدس و مهم برای مردم دامغان محسوب می‌شد. اما بعد از ورود اسلام به ایران، تاریخانه تغییر کاربری داد و به مسجد تبدیل شد. معماری بنا به سبک دوره ساسانیان است. این بنا چون ابتدا کاربری آتشکده داشته و محل نیایش بوده، «تاریخانه» نامیده می‌شد. تاریخانه به معنای «خانه خدا» است.دلیل اینکه به «تاریخانه»، «چهل ستون» هم می‌گویند، وجود ستون‌های متعدد در این بناست. تاریخانه ۲۶ ستون دایره‌ای با حدود ۶ متر ارتفاع از زمین تا پشت بام دارد.

– برج طغرل دامغان

برج طغرل دامغان بین روستای مهماندوست و روستای امام آباد قرار دارد. این بنا بیشتر با نام برج مهماندوست شناخته می‌شود. البته برخی از مردم محلی دامغان به آن برج معصوم‌‌زاده هم می‌گویند.

برج مهماندوست در سفر به دامغان یکی از آثار ملی ایران است که در دوره سلجوقیان ساخته شده است. هنگام بازدید از برج طغرل دامغان می‌توانید سری هم به تپه باستانی مهماندوست در قسمت جنوبی و قبرستان روستاهای مهماندوست در سمت شرقی برج بزنید. این برج شباهت زیادی به برج طغرل شهرری دارد و اهمیت آن بیشتر به خاطر داشتن طاق‌نما و مقرنس آجرکاری است.

– گنبد زنگوله

گنبد زنگوله یکی از آثار ملی ایران است که کلا از خشت خام ساخته شده است. قدمت بنای گنبد زنگوله مربوط به سده هفتم هجری است.

چند قبر هم در داخل این اثر تاریخ وجود دارد که سوالات زیادی را در ذهن باستان‌شناسان ایجاد کرده‌اند. هنوز کسی هویت واقعی این قبرها را نمی‌داند! فقط بر اساس حدس و گمان بعضی‌ها می‌گویند یکی از افرادی که در این بنا دفن شده «زنگارود» است. «زنگارود» یکی از سرداران یعقوب لیث صفاری بوده؛ به همین دلیل در طول زمان نام گنبد از زنگارود به نام زنگوله تغییر کرده است.برای رفاه حال بیشتر گردشگران، در سال ۱۳۹۹ شهرداری دامغان اطراف گنبد زنگوله را محوطه سازی کرد. بازدید از گنبد زنگوله رایگان است.

– برج چهل دختران

برج چهل‌دختر در سفر به دامغان یکی از جاهای دیدنی دامغان و از آثار ملی ایران است. نام‌های دیگر برج چهل دختر دامغان مقبره چهل دختران و آرامگاه چهل دختران است. این بنا در سده ۵ ه‍.ق به دستور ابوشجاع اصفهانی ساخته شده‌است.

برج چهل دختران در سفر به دامغان با نمای آجری و ارتفاع ۱۵ متری در مرکز شهر دامغان توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. سبک معماری برج چهار دختران مثل برج طغرل است. کتیبه‌ بیرون برج چهل دختران نشان می‌دهد که قدمت بنا به قرن چهارم هجری می‌رسد. وقتی وارد بنا می‌شوید، در وسط برج، قبر گچی شکلی دیده می‌شود. کسی نمی‌داند صاحب این قبر چه کسی است.

– محوطه تاریخی تپه حصار

این اثر تاریخی در روستای حیدرآباد در جنوب شهر دامغان قرار دارد.. قدمت تمدن تپه حصار به پیش از تاریخ می‌رسد.

به‌خاطر عبور ریل راه آهن تهران به مشهد از محوطه تاریخی تپه حصار، این اثر ثبت جهانی نشده است. همچنین، باستان‌شناسان می‌گویند دلیل اصلی فرسایش سریع تپه حصار همین ریل راه آهن است.

قدمت تمدن در تپه حصار مربوط به دوران قبل از تاریخ می‌شود. تکه‌های ظروف و وسایل سفالی دست‌ساز تاریخی را می‌توانید در گوشه و کنار این تپه ببینید.


– قلعه دولت آباد

قلعه دولت آباد در سفر به دامغان از جاذبه های گردشگری دامغان است که قدمت آن مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار می‌شود. برای رفتن به قلعه دولت آباد دامغان باید به روستای دولت‌آباد در کنار جاده تهران بروید. این قلعه در بخش امیریه و دهستان قهاب صرصر قرار دارد. قلعه دولت آباد یکی دیگر از آثار ملی ایران است.

– کاروان‌سرای سپهسالار امیریه

کاروان‌سرای سپهسالار امیریه در قلعه گردکوه یکی از دیدنی های دامغان و از آثار ملی ایران است که در دوره قاجار ساخته شده است. برای بازدید از این کاروانسرای تاریخی باید به ۳ کیلومتری جاده دامغان به سمنان (امیریه) بروید.

– قلعه گردکوه دامغان


نام دیگر آن دژ گنبدان است، از قلعه‌های تاریخی مهم اسماعیلیان الموت است. دژ گنبدان یکی از دیدنی های سمنان و از آثار ملی ایران است. قلعه گردکوه دامغان نزدیک روستای حاجی‌آباد رضوه و در ۱۵ کیلومتری دامغان قرار دارد. قلعه روی کوهی گنبدی شکل ساخته شده؛ به همین دلیل اسم آن را گردکوه گذاشته‌اند.

این کوه یکی از قدیمی‌ترین پناهگاه‌های طبیعی است که در دوره‌های مختلف استفاده می‌شد. در دوره اسماعیلیه روی این کوه به خاطر موقعیت مکانی خوبی که داشت قلعه گردکوه را به عنوان پناهگاه‌ ساختند.

در بخش شرقی قلعه باقی مانده‌هایی از بنای تاریخی که مستحکم هم به نظر می‌رسد دیده می‌شود. در کنار این بنا، سه آب‌انبار هم بوده که به مرور زمان داخل آن‌ها پر شده است. در بخش جنوبی دژ ۳ آب انبار دیگر وجود دارد که آب آن‌ها از چشمه پیخار تامین می‌شد. این آب انبارها به یکدیگر راه دارند.

گرد کوه در سال ۶۶۹ قمری (۱۲۷۰ میلادی)، بعد از حمله مغولان تسخیر شد و اسماعیلیه سقوط کرد. دژ گنبدان آخرین قلعه و پایگاه دیدبانی اسماعیلیان است.

– قلعه مهرنگار

قلعه مهرنگار در گذشته مِهرین نام داشت. این قلعه تاریخی در فاصله ۲۵ کیلومتری دامغان و در جاده چشمه علی قرار دارد. اگر برای دیدن چشمه علی رفتید، در مسیر می‌توانید سری هم به قلعه مهرنگار بزنید.

چون این قلعه بالای کوه ساخته شده، احتمال می‌دهند که مربوط به اسماعیلیان باشد. معمولا قلعه‌های اسماعیلیه بالای کوه‌ها ساخته می‌شدند.

– کاروانسرای قوشه

کاروانسرای قوشه یکی از جاهای دیدنی سمنان است که در روستای قوشه و ۳۸ کیلومتری جنوب‌ غربی دامغان قرار دارد. سبک معماری کاروانسرای قوشه چهارایوانی است. این بنای تاریخی مهم در زمان صفویه و در جاده قدیم ری به خراسان ساخته شده است.کاروانسرای قوشه با گچ و آجر ساخته شده است. نمای بنااز بیرون مربع و از داخل هشت ضلعی است. رو به روی کاروانسرا قوشه دامغان یک آب‌انبار دیده می‌شود که در آن دوره برای تأمین آب مورد نیاز مسافران ساخته بودند.

کاروانسرای قوشه در سفر به دامغان بدون مراقبت در کنار جاده شوسه سمنان به دامغان به صورت متروکه باقی مانده است. اطراف این اثر دیدنی دامغان امکانات رفاهی وجود ندارد. بازدید از کاروانسرای قوشه رایگان است.

– قلعه زرد شمس آباد

یکی دیگر از آثار ملی ایران در سفر به دامغان قلعه زرد شمس‌آباد است. قلعه زرد شمس آباد از دیدنی های سمنان بشمار می‌رود. برای دیدن قلعه باید به روستای شمس‌آباد بروید. این قلعه در اواسط دوره تاریخی پس از اسلام ساخته شده است. بازدید از قلعه زرد شمس آباد از صبح تا قبل از تاریک شدن هوا امکان پذیر است. در اطراف قلعه امکانات رفاهی وجود ندارد. بازدید از این قلعه رایگان است.

– دیوار بارو

تاریخ و قدمت دیوار بارو دامغان به طور دقیق مشخص نیست، اما طبق تخمین باستان‌شناسان این دیوار تاریخی در اوایل شروع دوره اسلامی یا قبل از آن ساخته شده است. هدف از ساخت دیوار بارو محافظت از دامغان و جلوگیری از ورود دشمن به شهر بود.

بخش‌هایی از این دیوار بزرگ هنوز هم در اطراف شهر دامغان دیده می‌شود. دیوار بارو دامغان بعد از ارگ بم، یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی ایران محسوب می‌شود. دیوار بارو از دیدنی های دامغان به شمار می‌آید که در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

– خانه صدیق

قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. مساحت این خانه تاریخی بیشتر از ۷۸۹ متر مربع است. داستان از این قرار است که در دوره مظفرالدین شاه قاجار، شجاع لشگر حاکم دامغان بود و ساخت خانه صدیق به درخواست او انجام شد. معماری و فضای داخلی خانه تاریخی صدیق حال و هوایی قاجاری دارد.

خانه صدیق در سفر به دامغان چند بنا را با یک حیاط مرکزی در دل خود جا داده است. اندرونی شجاع لشگر که در بخش شمالی خانه صدیق است، محل زندگی او بود. این خانه همچنین، یک اسطبل، حمام، دیوانخانه، بادگیر و مهمانسرا دارد..

خانه صدیق از خانه‌های تاریخی ارزشمند دامغان و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است. این خانه تاریخی بعد از بازسازی خیلی مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. خانه صدیق در میدان امام خمینی، نبش خیابان ۱۲ فروردین و در نزدیک خانه لطفی قرار دارد.

– روستای دروار

روستای دروار در سفر به دامغان مرکز دهستان تویه دروار است و ۱۵۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. زبان مردم دروار آمیخته‌ای از واژه‌های محلی، مازندرانی و دامغانی است که به آن گویش درواری می‌گویند.

بهترین مسیر برای رفتن به تنگه دروار در سفر به دامغان از سمت منطقه تویه دروار و روستای دروار است. بعد از عبور از دره گیوتنگه دروار، باید مسافتی حدود ۴-۵ کیلومتر را در رودخانه طی کنید تا به دامنه‌های سرسبز رومه برسید. مسیر دیگر برای رفتن به تنگه دروار دامغان از سمت شمال غرب و معدن گونو واقع در سیاه کوه و گردنه بشم است.

منطقه گردشگری رومه

رومه به خاطر قرار گرفتن در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و نزدیکی به دامنه‌های مازندران، آب و هوای معتدل و خیلی خوبی دارد. منطقه گردشگری رومه از جهت شمال به مناطق اگره و سرخه‌ده، از جنوب به دره گیوتنگه، از غرب به معدن گونو و از شرق به کوه‌های شمال دامغان می‌رسد.

در سفر به دامغان باید بدانید رومه قدمت تاریخی زیادی دارد. وجود بقایای قلعه قدیمی، حمام‌هایی از جنس ساروج و قبرستانی معروف به قبرستان گبریان در منطقه کردنان از مناطق مرکزی رومه نشان از تمدن مردم این منطقه دارد.

– آبشار نیزوا

آبشار نیزوا در سفر به دامغان از کوه نیزوا که یکی از قله‌های معروف کوه‌های البرز است سرچشمه می‌گیرد. قله نیزوا با ارتفاع ۳۸۱۰ متر دومین قله مرتفع استان سمنان پس از قله شاه‌وار شاهرود و سومین قله مرتفع البرز شرقی است. نام قدیمی این کوه “امیدوارکوه مازندران” بود که بعدا به نام نیزوا تغییر کرد.در سفر به دامغان تنگه نیزوا ۲ آبشار وجود دارد که آبشار دوم حدود ۲۲ متر ارتفاع دارد و مرتفع‌‌تر است. یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری سمنان آبشار نیزوا است. آبشار در نزدیکی شهرستان مهدیشهر و روستای چاشم قرار دارد. پوشش گیاهی آبشار نیزوا شامل گون، ارس و گرامینه است. در این منطقه جانورانی مثل گرگ، شغال، مار، موش صحرایی، خرس ، پلنگ ، گراز وجود دارند.

– چشمه انگورستانی

چشمه انگورستانی در روستای دهخدا و ۴۹ کیلومتری شهرستان دامغان در دره تویه دروار قرار دارد. این روستا پر از درخت انگور است و به خاطر همین، اسم چشمه را انگورستانی گذاشته‌اند. آب این چشمه از کوه سرچشمه می‌گیرد و قابلیت نوشیدن دارد.

دمای آب چشمه انگورستانی در سفر به دامغان ۱۸ درجه سانتی‌گراد است و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. برای رفتن به چشمه انگورستانی، پله‌هایی درست کرده‌اند تا راحت‌تر بتوانید به چشمه برسید. تلفن همراه هم در این روستا آنتن می‌دهد.

بیشتر پوشش گیاهی اطراف چشمه در سفر به دامغان درخت‌های تاک هستند. منظره سرسبز چشم‌نواز دره به همراه آسمان صاف و آّبی، هوای خنک و آب زلال چشمه باعث محبوبیت این منطقه بین گردشگران شده است.

– غار شیربند

غار شیربند ۵۰ متر بالای رودخانه در کوهی صخره‌ای قرار گرفته است. این غار ۸۰۰ متر طول دارد و قدمت آن به ۱۹۰ میلیون سال میرسد. داخل غار به قدری زیبا و خاص است که هر ببینده‌ای را مسحور خود می‌کند. از سقف غار قندیل‌های آهکی درخشان به رنگ و اندازه‌های مختلف آویزان هستند.ستون‌ها و دیواره‌های غار در اثر رسوب کربنات کلسیم محلول در آب گچ بری‌های سفید و رنگی به شکل گل کلم ایجاد شده‌اند. بلورهای سوزنی هم بر جذابیت غار افزده‌اند. وقتی داخل غار می‌روید هوای خنک و مرطوب صورتتان را نوازش می‌کند. داخل غار سکوت مطلق است که هر از چندگاهی با صدای قطرات آب شکسته می‌شود. هرچه به سمت انتهای غار می‌روید مقدار اکسیژن کمتر می‌شود.

– غار چاه دیو

اگر از آن دسته افرادی هستید که در سفر به دنبال هیجان می‌گردید بازدید از غار چاه دیو را از دست ندهید. غار چاه دیو مثل غارهای دیگر در دل کوه نیست و داخل چاهی در دشت ایجاد شده است. مردم محلی می‌گویند این غار به دست یک دیو به نام زینَل یا زینَب ساخته شده و دیو هنوز هم در غار زندگی می‌کند. البته داستان‌های دیگری هم درباره غار وجود دارد که در سفر به دامغان راهنمای سفر حتما برایتان تعریف خواهد کرد.

غار چاه دیو در سفر به دامغان به شکل خمره‌ای با عمق ۷ متر و دهانه‌ای حدود ۴.۳ متر است. در ادامه غار چاه دیگری هم هست که ۲.۲ متر طول دارد و دهانه آن ۱۵ متر است. غار چاه دیو دامغان در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهرستان دامغان و در شمال ۱ کیلومتری مزرعه فرح زاد و ۲ کیلومتری روستای طاق واقع شده است.

– جنگل سیاه خانی

جنگل سیاه خانی در خط مرزی استان سمنان و مازندران و دامنه‌های البرز قرار دارد. با اینکه این جنگل یکی از جادبه‌های طبیعی بی‌نظیر ایران است، برای خیلی‌ها آشنا نیست.

جنگل سیاه خانی پر از پوشش گیاهی و درختان متنوعی مثل بلوط، ممرز، زرشک، گلابی، نسترن وحشی، آلو و گل‌های وحشی است. بکر بودن جنگل به لطف ناشناخته ماندن در میان مردم باعث شده که انواع گونه‌های جانوری زندگی آرامی داشته باشند. این گونه‌ها شامل گراز، خرس، سیاه گوش، بز، گرگ و شغال هستند.

در بازدید از جنگل می‌توانید از رودخانه چهار فصل سیاه خانی هم لذت ببرید. این رودخانه از دل جنگل‌ سیاه خانی عبور می‌کند.

می‌توانید با یک ساعت پیاده‌روی به مراتع سرسبز و دلباز این منطقه در سفر به دامغان بروید. با قدم گذاشتن به این مراتع علاوه بر زیبایی منظره سرسبز، نسیم خنک با عطر آویشن حسی دلنشین را در شما ایجاد می‌کند.

– بقعه امامزاده جعفر

بقعه امامزاده جعفر یکی از آثار ملی ایران و از جاهای دیدنی سمنان محسوب می‌شود. می‌گویند امامزاده جعفر(ع) از نسل امام زین العابدین(ع) است. از لحاظ تاریخی قدمت بنای بقعه به دوران سلجوقیان می‌رسد. در منابع آمده که این امامزاده با چهار واسطه به امام سجاد(ع) منسوب می‌شود.

در سفر به دامغان خوب است بدانید بقعه دیگری هم در کنار امامزاده جعفر است که متعلق به امامزاده محمد (ع) است. در نزدیکی بقعه امامزاده جعفر، دو بنای تاریخی دیگر هم هستند. هنگام بازدید از بقعه می‌توانید سری هم به مقبره شاهرخ میرزا و برج چهل دختران دامغان بزنید.

سوغات دامغان

اصلی‌ترین سوغات دامغان پسته‌ است. دامغان به خاطر شرایط آب و هوایی پر از باغ‌های پسته است که با کیفیت خوبی کشت می‌شوند. صنایع‌دستی دامغان مثل گلیم، جاجیم، قالی و ظروف سفالی که از سوغات دامغان هستند، در بین گردشگران پرطرفدارهستند.

از دیگر سوغاتی‌ها در سفر به دامغان شیرینی‌های محلی دامغانی هستند. باقلوای دامغان، برشتوک، سمنو، تره حلوا، حلوای شیره، حلوای برنج چندتا از دیگر سوغاتی‌های دامغان هستند. برای خرید سوغات دامغان حتما به بازار دامغان سر بزنید.

غذاهای محلی و سنتی دامغان



ماست جوش

خورش گردو اسفناج

مانی پلو

خورش هویج و پسته

سبزی پلو دامغان

خورش کدو گردو


درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved