راهنمای سفر به لرستان

آب‌ و هوای لرستان


وقتی در قسمت‌های شمالی استان برف و کولاک است، در قسمت جنوبی حین سفر به لرستان هوایی معتدل حاکم است.لرستان دارای ۳ نوع آب‌وهوای مختلف است، سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم جنوبی.لرستان سومین استان پُربارش کشور بعد از گیلان و مازندران است و به دلیل وجود رشته کوه زاگرس، خطه‌ای کوهستانی محسوب می‌شود.


بهترین زمان سفر به لرستان


لرستان آب‌وهوایی چهار فصل دارد، پس در هر فصلی از سال می‌توانید به این استان سفر کنید با توجه به اینکه آب‌وهوای غالب در این استان معتدل و سرد است بهار، خصوصا اردیبهشت را انتخاب کنید.

حمل ‌و نقل در لرستان


 این استان فعلا مترو ندارد اما قرارگاه خاتم‌الانبیاء قراردادی بسته که شاید بتواند مونوریل را به این استان بیاورد. برای مناطق مهم و گردشگری استان و جاهای دیدنی لرستان خطوط تاکسی در نظر گرفته شده و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.استان لرستان در حال حاضر فقط یک فرودگاه دارد که در شهر خرم‌آباد یعنی مرکز استان واقع شده است.

۷ پایانه مسافربری در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، نورآباد، ازنا، کوهدشت و الشتر وجود دارد. بعضی از این ترمینال‌ها، مسافربری و بعضی دیگر هم باربری هستند.

  • آدرس ترمینال مسافربری شرق خرم‌آباد
  • لرستان، خرم‌آباد، ابتدای بلوار آیت‌الله کمالوند (کرگانه)، پایانه خرم‌آباد

فرودگاه های لرستان

استان لرستان در حال حاضر فقط یک فرودگاه دارد که در شهر خرم‌آباد یعنی مرکز استان واقع شده.


– فرودگاه خرم‌آباد

فرودگاه خرم‌آباد هم مثل خود استان لرستان، داستانی تاریخی دارد. باند فرودگاه خرم‌آباد برای سفر به لرستان در اواسط سال ۱۳۳۲ و در جریان جنگ جهانی دوم توسط متفقین طراحی شد. این باند در جایی درست روبروی کمپ نظامی بدرآباد ساخته شد که مقر نیروهای نظامی شوروی سابق، آمریکا و انگلیس بود.

هدف اصلی از ساخت این باند فرودگاهی، پرواز هواپیماهای ملخی قدیمی بود. وقتی جنگ جهانی دوم بعد از سال‌ها کشمش و به نتیجه‌ای نرسیدن، تمام شد، نیروهای متفقین برای جابجایی نیروها و افسران نظامی خودشان از خرم‌آباد به تهران و برعکس استفاده کردند

باند فرودگاه خرم‌آباد در برنامه سفر به لرستان تا مدت‌ها همین کاربرد را داشت تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و شرکت مخابرات لرستان، زمین‌های اطراف فرودگاه را خریدند و با بازسازی و آسفالت کردن باند از آن برای پرواز هواپیماهای کوچک استفاده کردند.

در سال ۱۳۵۵ بود که عده‌ای از مسئولان شرکت نفت، مسئولیت فرودگاه خرم‌آباد را به سازمان هواپیمایی کشور واگذار کردند. از این به بعد داستان فرودگاه کمی عوض شد و رنگ و بوی یک فرودگاه واقعی را به خودش گرفت. اولین پرواز مسافری با ۶۰ نفر مسافر از این فرودگاه انجام شد و هیاهوی آدم‌ها در گوش فرودگاه طنین‌انداز شد. در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان و تابان پروازهایی به این فرودگاه برای سفر به لرستان دارند.


آدرس فرودگاه خرم‌آباد: استان لرستان، شهر خرم‌آباد، فرودگاه خرم‌آباد



ترمینال های مسافربری لرستان

۷ پایانه مسافربری در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، نورآباد، ازنا، کوهدشت و الشتر وجود دارد. بعضی از این ترمینال‌ها، مسافربری و بعضی دیگر هم باربری هستند.


– پایانه مسافربری خرم‌آباد آدرس:لرستان، خرم‌آباد، ابتدای بلوار آیت‌الله کمالوند (کرگانه)، پایانه خرم‌آباد

ترمینال مسافربری الیگودرز آدرس:لرستان، الیگودرز، به طرف میدان شهید فهمیده، اول جاده الیگودرز به ازنا، پایانه مسافربری الیگودرز

ترمینال مسافربری بروجرد آدرس:لرستان، بروجرد، بلوار امام، پایانه بروجرد

ایستگاه راه آهن لرستان

این استان هم مثل خیلی از استان‌های دیگر کشور، خط راه‌آهن مسافربری و باربری برای سفر به لرستان دارد. این خط راه‌آهن، ۱۱ ایستگاه به اسم‌های تنگ هفت، کشور،ف چمسنگر، سپیددشت، بیشه، قارون، دورود، رودک، دربند، ازنا و مومن‌آباد دارد.

این خط راه‌آهن از مناطقی می‌گذرد که مناظری باورنکردنی دارند و همین موضوع هم باعث شده «قطار گردشگری لرستان» کارش را شروع کند.

برنامه سفر به لرستان با این قطار گردشگری جالب است. قطار از ساعت ۵ صبح کارش را شروع می‌کند و در مسیرش از جاهای دیدنی لرستان می‌گذرد. ایستگاه‌های بین مسیر رویایی هستند و در هر ایستگاه کمی توقف می‌شود و در آخر هم مسافران در ساعت ۲۲ به آخرین ایستگاه می‌رسند.


سفر به لرستان از تهران

برای سفر به لرستان از تهران چند مسیر وجود دارد که هر کدامشان داستانی برای گفتن دارند. این مسیرها از تفاوت مسافتی زیادی با هم ندارند و علاوه‌براین تقریبا به یک اندازه در راه هستید.

مسیر اول: مسیر اول از آزادراه خلیج فارس، بزرگراه قم-اراک، بزرگراه اراک-بروجرد-خرم‌آباد می‌گذرد و تقریبا کوتاه‌ترین مسیر از تهران به لرستان است. طول مسیر اول ۴۸۷ کیلومتر بوده و حدود ۵ ساعت و ۴۱ دقیقه در راه هستید.

مسیر دوم: مسیر دوم سفر به لرستان از آزادراه شهید قاسم سلیمانی، بزرگراه قم-اراک و بزرگراه اراک-بروجرد-خرم‌اباد می‌گذرد. طول مسیر دوم ۴۹۱ کیلومتر بوده و حدود ۵ ساعت و ۵۰ دقیقه در راه هستید.

مسیر سوم: مسیر سوم هم از آزادراه شهید سلیمانی می‌گذرد و تفاوتش با مسیر دوم این است که در ادامه مسیر وارد آزادراه ساوه-همدان شده و سپس وارد جاده همدان-قهاوند، بزرگراه همدان-ملایر، بزرگراه ملایر-بروجرد شده و در آخر هم به مسیر دوم می‌رسد. طول مسیر سوم ۵۴۹ کیلومتر بوده و حدود ۶ ساعت و ۳۳ دقیقه در راه هستید.

سفر از لرستان به شهرها و روستاهای نزدیک

– سفر به بروجرد

شهر کوهستانی و زیبای بروجرد در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا و در میان دره‌های سرسبز زاگرس قرار دارد.فاصله خرم‌آباد تا بروجرد حدود ۱۱۰ کیلومتر است و حدود ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه در راه هستید.


– سفر به الیگودرز

شهر مهم دیگر لرستان که لازم است در راهنمای سفر به لرستان آن را ببینید، الیگودرز است. الیگودرز را شهر آبشارها و لاله‌های واژگون هم می‌نامند. آبشارهایی زلال که در بخش‌های مختلف از ارتفاعی به زمین می‌ریزند و در بین مسیر از تلاقی با نور خورشید، رنگین‌کمانی زیبا می‌آفرینند. فاصله خرم‌آباد تا الیگودرز حدود ۱۲۵ کیلومتر بوده و حدود ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه در راه هستید. بهترین روش حمل‌ونقل برای رفتن به الیگودرز در حال حاضر تاکسی، اتوبوس‌های بین‌راهی یا ماشین شخصی است.


– سفر به دورود

دورود در دامنه رشته‌ کوه‌های زاگرس و در نزدیکی اشترانکوه واقع شده و با ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا یکی از شهرهای خنک لرستان است. تپه‌های باستانی که از دوره‌ آهن به جای مانده نشان‌دهنده قدمت این شهر است. دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود، آبشار پوران و آبشار دره‌اسپر از جمله جاذبه های گردشگری در سفر به لرستان در شهر دورود هستند. فاصله خرم‌آباد تا دورود حدود ۸۷ کیلومتر بوده و حدود ۵۲ دقیقه در راه هستید.


سفر به پلدختر

پلدختر شهری کوهستانی در بلندی‌های زاگرس است که آب‌وهوایی کوهستانی با دامنه‌هایی پر از درخت دارد. یافته‌های تاریخی در این منطقه نشان می‌دهند که این شهر قدمتی دیرینه دارد. تپه واشیان، گورستان گرزور، کرفه، تنگ‌لیلم، چال کره‌هلوش و چشمه کیوتنگ از زیباترین جاهای دیدنی لرستان در شهر پلدختر هستند. فاصله خرم‌آباد تا دورود حدود ۱۱۴ کیلومتر بوده و حدود ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه در راه هستید.


جاهای گردشگری لرستان


– تپه قرق

تپه قرق یکی از جاذبه‌های تاریخی لرستان است که در روستایی به همین اسم قرار دارد. قدمت این تپه تاریخی به عصر نوسنگی در هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد. باستان‌شناسان این تپه را تا ۵ لایه، لایه‌برداری کرده‌اند و در لایه بیرونی آثاری از دوره‌هایی مثل اشکانیان را پیدا کردند. کارشناسان با توجه رنگ اخرایی سفال‌های پیدا شده و اشکال هندسی می‌گویند که تپه قرق از نظر قدمت با تپه گیان و کوهدشت یکسان است.

آدرس: شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، روستای قرق


– حمام گپ خرم‌آباد

حمام تاریخی گپ یکی از جاذبه‌های تاریخی در سفر به لرستان به حساب می‌آید که در دوره صفوی ساخته شده است. دوره صفوی را می‌توان دوره آبادانی بعضی از شهرها دانست. در این دوره بود که خیلی از پل‌ها، قلعه‌ها و حمام‌ها ساخته شد. گچ‌بری‌های سقف، حوض‌های چندضلعی فیروزه‌ای، تزیینات زیبای سقف و لوسترهایی قدیمی که فضای حمام را روشن می‌کنند، از زیبایی‌های این حمام قدیمی است.

آدرس لرستان، خرم‌آباد، خیابان حافظ، نبش میدان گپ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی


راهنمای سفر به لرستان


– قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک مهم‌ترین جاذبه تاریخی در سفر به لرستان است. دیوارهای منظم با آجرهایی که در اثر سال‌ها وزش باد و باران ساییده شده، چهره‌ای خسته اما استوار از قلعه ساخته است. قلعه که بعضی به آن «دژ شاپورخواست» می‌گویند در دوره ساسانیان ساخته شده. البته در طول دوره‌های بعدی بخش‌هایی هم به قلعه اضافه شد.

آدرس خرم‌آباد، خیابان دوازده برجی


– موزه باستان‌شناسی خرم‌آباد

موزه باستان‌شناسی خرم‌آباد که در سفر به لرستان نباید آن را از دست بدهید، در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی کردند. در این موزه ۱۲ ویترین قرار گرفته که در آن‌ها حدود ۵۰ اثر تاریخی مهم کشف شده از لرستان نگهداری می‌شود. از وسایل‌ تاریخی موجود در موزه می‌توانم به ابزارهای سنگی عهد هجر، مهرهای سنگی، ظرف‌های دوره اسلامی، سازه‌های مفرغی و سفال‌های پیش از تاریخ اشاره کنم.

آدرس لرستان، خرم‌آباد، بنای تاریخی قلعه فلک‌الافلاک


– موزه مردم‌شناسی لرستان

جاذبه‌های تاریخی راهنمای سفر به لرستان را با موزه مردم‌شناسی تمام می‌کنیم. این موزه که در قسمت جنوبی حیاط دوم قلعه فلک‌الافلاک قرار گرفته، اشیا و ماکت‌هایی از مردم لرستان دارد که مشغول کار هستند. همیشه گفتند یک تیر و ۲ نشان، حالا با رفتن به قلعه، یک تیر دارید و ۳ نشان. قلعه، موزه مردم‌شناسی و موزه باستان‌شناسی.

از ابزارهای موجود در موزه می‌توانم به وسایل روشنایی آن قدیم‌ها، لباس‌های سنتی زنان و مردان لر، ابزار کشاورزی و گالری عکس اشاره کنم.

آدرس لرستان، خرم‌آباد، دوازده برجی، قلعه فلک‌الافلاک

جاذبه‌های طبیعی


– تنگه شیرز

تنگه شیزر ساختاری صخره‌ای دارد.این منطقه در دل رشته کوه زاگرس قرار گرفته و قدمت آن به چند صد میلیون سال قبل برمی‌گردد.

آدرس تنگه شیرز لرستان، ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت

– تنگه لی‌لی

تنگه لی‌لی در دل صخره‌های زاگرس قرار گرفته و در طول سال‌های طولانی، آب لایه‌لایه دیواره‌ها را شسته تا تنگه به شکل امروزی درآید. نمی‌شود به همه بخش‌های تنگه دسترسی داشت اما حواستان هم باشد که خیلی با احتیاط قدم بردارید. قسمت‌هایی از تنگه به خاطر فرسایش صیقلی شده و ممکن است لیز بخورید.

آدرس تنگه لی‌لی لرستان، ۲۰ کیلومتری شرق دورود، بین روستای لاسوره و روستای چمنار


– تونل برفی ازنا

وارد تونلی می‌شوید که در هر وقتی از سال برف دارد. طول این تونل ۸۰۰ متر است که به صورت طبیعی و از انباشته‌شدن هزاران تن برف و یخ بوجود آمده. برف در کوهستان آنقدر می‌بارد تا همه جا را سفیدپوش کند، بعد چون آفتاب آنقدرها هم جان‌دار نیست، برف‌ها روی هم انباشته شده و سفت و سخت می‌شوند و بعد هم که آب‌شدنشان سخت‌تر می‌شود. یک پروسه ساده طبیعی تونل برفی ازنا را ساخته است.

آدرس تونل برفی ازنا لرستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا، منطقه کمندان، دامنه اشترانکوه

– آبشار بیشه در سفر به لرستان

روستای بیشه یک آبشار بزرگ به اسم آبشار بیشه دارد که از لابه‌لای تنه چند درخت کوتاه عبور کرده و روی صخره‌ها سرازیر می‌شود. بیشه نزدیکی جنگل‌های زیبای بلوط قرار دارد. آب‌وهوای خنک و سرسبزی اطراف آبشار را شکل داده که آن‌جا را در سفر به لرستان دلنواز می‌کند.


آدرس آبشار بیشه لرستان، ۳۵ کیلومتری دورود


– غار کلماکره

کارشناس‌ها می‌گویند که قدمت غار کلماکره به حدود ۲۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد. بعضی از مردم می‌گویند که اینجا محل دفن ثروت پادشاهان ساسانی بوده که یکی از مهم‌ترین خزانه‌های حکومت‌های ایران باستان را داشتند. البته گفته می‌شود که این غار به دوره نوعیلامیان (دوره قبل از هخامنشیان) هم مربوط می‌شود، پس این غار می‌تواند گنجینه‌ای از میراث پادشاهان گذشته باشد که در سفر به لرستان باید به بازدید آن بروید.

آدرس لرستان، شهرستان پلدختر، روستای طاق ملک حسین

جاذبه‌های تفریحی

– بام خرم آباد

بام شهر در قسمت شرقی خرم‌آباد و بالای کوه «مدبه» قرار دارد. این کوه پوشش گیاهی آن‌چنانی ندارد و بیشتر به دلیل اشرافش به کل شهر، شهرت پیدا کرده است.

آدرس بام‌ شهر لرستان خرم‌آباد، محله فلسطین، بلوار شریعتی، خیابان امیری، جاده بام خرم‌آباد

– تپه چغا

تپه چغا یکی از جاذبه های گردشگری لرستان در شهرستان بروجرد است که منظره‌ای زیبا به شهر دارد. این تپه امکانات تفریحی زیادی دارد و می‌توانید به باغ پرندگان با ۷۸ گونه مختلف هم سر بزنید. دریاچه، تفریحات آبی، آلاچیق، تندیس‌های زیبا و وسایل بازی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی تپه چغا هستند.

آدرس لرستان، بروجرد، خیابان تختی، خیابان آیت‌اله بروجردی


– شهربازی کیو خرم‌آباد

اگر در سفر به لرستان بچه‌ها را همراه خودتان برده‌اید، پس حتما سری به شهربازی بزنید. البته شهربازی فقط برای بچه‌ها نیست و بزرگ‌ترها هم می‌توانند دلی از عزا در بیاورند. این شهربازی امکانات کاملی دارد و می‌توانید هیجان زیادی را تجربه کنید.

آدرس لرستان، خرم‌آباد، محله کیو


– دهکده گردشگری مخمل‌کوه

در خرم‌آباد لرستان یک دهکده گردشگری ساخته شده که تلفیقی زیبا و ظریف از سنت و مدرنیته است. این اقامتگاه گردشگری در سفر به لرستان چند سوئیت مدرن و خانه‌های سنتی یا همان خانه‌های کاه‌گلی خودمان را دارد. این دهکده علاوه‌بر اقامتگاه دارای فضای ورزشی برای خانم‌ها و آقایان، جاده سلامتی، محل اسب‌سواری، آلاچیق، سیاه‌چادر، آب‌نما و حوضچه است. از همه مهم‌تر منظره زیبای دهکده است که کوهستان و جنگل و رود را یکجا دارد.

آدرس لرستان، خرم‌آباد، رباط، کیلومتر ۵ جاده الشتر، جاده ورودی پارک جنگلی مخمل‌کوه

سوغات لرستان(صنایع دستی)


– ورشوسازی

ورشو مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان بروجرد در سفر به لرستان است. قدمت آن به حداقل ۲ قرن پیش برمی‌گردد. ورشو یک فلز سفیدرنگ مثل نقره است که از آلیاژ ۲۰% نیکل، ۳۵% روی و ۴۵% مس به‌دست می‌آید. دستان هنرمندان بروجرد بعد از آب‌کردن این آلیاژ با چکش‌کاری و خم‌کاری به آن شکل می‌دهند تا سینی، بشقاب، سماور ذغالی، چای‌دان، استکان، سرمه‌دان و هزار چیز دیگر جان بگیرد.


– جاجیم‌بافی

جاجیم بافی را بیشتر زنان عشایر لرستان انجام می‌دهند. آن‌ها در فصل‌های تابستان و پاییز که کار کمتری دارند، مشغول جاجیم‌بافی می‌شوند. بیشتر جاجیم‌های لرستان با طرح‌هایی ساده و ذهنی بافته می‌شوند و به علت استفاده از پشم و رنگ طبیعی، ظاهری خاص، متفاوت و البته خارق‌العاده دارند. روی جاجیم که دست بکشید، دانه‌دانه‌های بافت آن از هیاهوی هر روزه زنان عشایر می‌گوید.


– گیوه‌بافی

یکی از صنایع دستی مهم در سفر به لرستان گیوه‌دوزی است. این پاپوش سنتی را بیشتر مردان می‌بافند اما ممکن است رویه کار را زنان هم درست کنند. گیوه به دلیل ساختار و شکل مناسب و کفی طبی یک پاپوش عالی برای کسانی است که پاهایی حساس دارند. البته پیدا کردن کسی که به شکلی کاملا سنتی گیوه ببافد آنقدرها هم کار راحتی نیست.

سوغات لرستان(خواکی)


– کاک

– کلوچه بروجردی

– سمنوی بروجرد

غذاهای محلی و سنتی لرستان


– چزنک رغو

– آش شله ماش دورود

– شامی کوو خرم‌آباد

– سُغدو

– خورش قلیه ترش

– آش ترخینه

درباره ما

دفتر خدمات مسافرتی ایرانگردی و جهانگردی برآمده از شرکت سرمایه گذاری ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کل کشور و سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل در پهنه کشور عزیزمان ایران در سال 1395 تاسیس گردید و از آن تاریخ تلاش نمود تا برخورداری از خدمات سفر را برای قشر گرانمایه کشور که همان بازنشستگان می باشند سهل الوصول و اقتصادی نماید

بیشتر
تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی سه راه توانیر ، بن بست شمس ، پلاک ۳
021-88772860
©2024 ITTIC, All Right Reserved